Nueva Palmira - Vitoria -Ilhéus - Reisverslag uit Ilhéus, Brazilië van Floris Koomen - WaarBenJij.nu Nueva Palmira - Vitoria -Ilhéus - Reisverslag uit Ilhéus, Brazilië van Floris Koomen - WaarBenJij.nu

Nueva Palmira - Vitoria -Ilhéus

Door: Sardientje

Blijf op de hoogte en volg Floris

27 Oktober 2012 | Brazilië, Ilhéus

Hallo allemaal,

Afgelopen tijd is er eigenlijk weinig gebeurd, om de stukken in Nueva Palmira te kunnen lossen hebben we uiteindelijk 5 dagen op anker gelegen. De dagen dat we aan het lossen waren was er genoeg gelegenheid om even de wal op te gaan. Het was absoluut anders dan de vorige steden die we hebben aangedaan. Nueva Palmira was meer een dorp, niet meer dan 10.000 inwoners. Ditmaal dus geen enkel gebouw gezien met meer dan twee verdiepingen.. even wennen na de gedane wereldsteden als Rio en Montevideo. Jammer genoeg geen foto’s hier kunnen nemen, het leek namelijk wel een derde wereld dorpje dus je weet maar nooit met elektronica om je nek..
Op de weg waren zeer veel auto’s, motoren en scooters constant aan het passeren, wanneer je goed oplet, zag je ook om de zoveel minuten dezelfde groep auto’s weer voorbijgaan, zeer vreemd vonden we dat, benzine zal wel goedkoper zijn als water hier..
Er was eigenlijk niet erg veel te beleven, hier en daar een winkel ingestapt wat ze hier allemaal te koop hadden, was weinig verschil met winkels die we in andere steden gezien hebben. Uiteindelijk maar een biertje gedaan, halve liter bier voor iets minder dan 2 euro, dat zijn nog eens prijzen, Smaakte ook nog eens niet verkeerd!

Tijdens het lossen was er wel nog een speciaal gevalletje, wegens het gewicht van een stuk (205ton) moest er een “barge” besteld worden zodat die met zijn kraan het stuk kon hijsen en naar een versterkte kade kon brengen.

In het vorige verslag schreef ik over de twee mogelijke tripjes die we zouden gaan maken, of nog de onbekende derde optie. Uiteindelijk is het de onbekende derde optie geworden. We zijn met een leeg ruim (wel vol in ballast) naar Vitoria gevaren, hier moest een hijskraan geladen worden in 114 stukjes met een totaal gewicht van 1000Ton. Om Vitoria in te mogen moesten we wachten tot onze ligplaats vrij zou zijn, hier was een bulkschip malt aan het laden en dat zou een dag of 3 duren, 4 dagen voor gewacht dus toen dachten we naar binnen te mogen, bleek een later aangekomen schip nog even voor te mogen dringen, zodat we in totaal meer dan een week stil hebben gelegen. Deze periode vooral gebruikt om nog maar even verder te gaan met de schooltaken, lekker voor op schema op het moment, zo heeft op anker liggen toch nog zijn voordelen.
Na dagenlang gedobberd te hebben mochten we eindelijk de haven invaren, zeer mooie aankomst weer, zag eruit dat er genoeg te doen was in de stad maaarrrr.. bij aankomst vertelde de agent dat het voor ons te gevaarlijk was om de wal op te gaan, dus konden we weer geen kant op.
Inmiddels is zit de kraan alweer in het ruim en zijn we doorgevaren naar Ilhéus, in deze haven zijn we vanmorgen vroeg aangekomen. In totaal wordt er hier minimaal 8000Ton Magnesita geladen, op het oog lijkt het gewoon op grind. Ook hier ziet de omgeving er weer fantastisch mooi uit, uitgerekte stranden, golven die al zeer vroeg breken en lekker doorrollen maaarrr….. Nederland (en ook een aantal andere West-Europese landen) heeft een verdrag niet getekend waardoor ons reisdocument ongeldig is verklaar in Brazilië… daar gaat dus weer een buitenkansje.

Wanneer we hier klaar zijn met laden word de reis voortgezet naar Antwerpen, waar de kraan zal worden gelost en vanuit Antwerpen door naar Rotterdam waar de Magnesita eruit gaat. Hopelijk dat we een aantal dagen in beide havens kunnen verblijven zodat er misschien nog wat tijd is voor bezoekjes e.d.

Ik zal komende dagen ook nog wel wat foto’s van de omgeving van Ilhéus maken, heb ik vandaag nog niet de tijd voor gehad, die foto’s zullen over een paar dagen bij dit verslag worden toegevoegd.

Groetjes vanuit het zonnige Brazilië en tot gauw misschien,
Floris.

• 27 Oktober 2012 - 13:38

Oma Timmy:

Hoi Floris,
    Fijn weer wat van je te zien/horen!
    Goh, wat hebben jullie telkens veel voor anker gelegen! en mooi, dat je die tijd goed benut hebt! Groeit je haar al weer?
    De temperatuur hier zal je wél tegen vallen! Het is "frisjes"......
    Groetjes uit Hoorn.

• 28 Oktober 2012 - 11:29

MARION:

Hoi Floris,
    Wat gezellig dat zo'n reuze vlinder bij jullie binnen kwam vliegen. Is deze verstekeling meegevaren naar Ilhéus?
    Wat jammer dat er zulke prachtige stranden zijn waar je alleen maar naar mag kijken. Toch maar even klagen bij de regering dat ze dat verdrag eens ondertekenen, zodat jullie ook aan wal mogen.
    Maar jullie gaan dat vast weer goed maken in Antwerpen en Rotterdam.
    En de nieuwe reis heeft vast weer nieuwe prachtige steden voor jullie in petto, waar je wel de omgeving mag bekijken.
    Zitten jullie nog wel eens in het zwembad? Maak je daar nog een foto van? Dan weten we ook hoe je kapsel er nu uit ziet.
    Nou geniet nog maar even van het zonnetje en het blauwe water want hier is het ca. 7 C en een ZW wind met buien.

• 05 November 2012 - 18:54

Fortaleza: 2-3 dec
    praia mole: 7-10 dec
    Rio grande do sul: 13-15 dec
    Nueva Palmira: 16-19 dec

Kan best nog wel eens veranderen dit schema, er is zelfs nog een kans dat deze reis helemaal niet word gedaan en dat we in west-europa gaan laden, naar kaap goede hoop, adelaide, melbourne, nieuw-zeeland gaan.. ik merk het vanzelf wel wat het word. data van het bovenstaande reisschema kan ook nog veranderen, is slecht weer op komst en er is nog kans dat er in Las Palmas wat brandstof gebunkerd moet worden.

@ oma timmie: haar begint weer aardig in model te komen, wintervachtje zit er weer op dus zal geen last van de kou hebben ;)

Groetjes !

• 06 November 2012 - 14:49

Oma Koomen:

hallo floris,weer leuk iets van je te horen,zo te horen kom je eerdaagsweer richting nederland ,het is hier vast niet zulk mooi weer als daar bij jou daar .je kanlekker zwemmen aan boord,toch leuk met elkaar,hier gaat alles nogal zijn gangetje,veel succes met je school hartelijke groeten van oma en gert