6/12/12: oversteek Santander(Spanje) – Suape (Braz - Reisverslag uit Recife, Brazilië van Floris Koomen - WaarBenJij.nu 6/12/12: oversteek Santander(Spanje) – Suape (Braz - Reisverslag uit Recife, Brazilië van Floris Koomen - WaarBenJij.nu

6/12/12: oversteek Santander(Spanje) – Suape (Braz

Door: Sardientje

Blijf op de hoogte en volg Floris

06 December 2012 | Brazilië, Recife

Hallo allemaal,
Tijdje geleden dat nog wat van me heb laten horen. Op het moment zit ik op de Zuid Atlantische oceaan, ergens tussen de Kaapverdische eilanden en Noordoost Brazilië. Als het goed is komen we aanstaande zondag aan in Suape (kleine haven zuid van Recife). Gister voor het eerst Sinterklaas aan boord gevierd, dat kwam neer op een potje bier, chocolade letters, kruidnoten bij een film genaamd “Sint”, zeer gepaste film voor de 5 december avond
Tijdens het dagje verblijven in Rotterdam een pakketje van mijn ouders gehad, heb die ook pas gisteren opengemaakt. Bedankt voor de kaart, kerstversiering hangt inmiddels al aan het raam, al zal dat kerstgevoel dit jaar iets anders zijn gezien het klimaat.
Laatste dagen lijkt het een beetje alsof we op de Noordzee varen, een paar mijl zicht, grauwe hemel, maar eenmaal je naar buiten stapt is het toch “ietsjes” warmer dan je zou verwachten.
Aankomende zaterdag zal ik in het kombuis staan samen met mijn kamergenoot Robert. Sinds Santander is de chef-kok naar huis en er is pas een vervanger in Suape. Daarom staan er iedere dag 2 studenten in de kombuis om de hulpkok te assisteren met het bereiden van de maaltijden. Zaterdag staat er barbecue op het menu (ter ere van het passeren van de evenaar), met dat “gerecht” ben ik wel bekend dus moet wel goed komen ^_^

Vanmorgen werd er gezegd dat we nog maar 33 vaardagen (tot 9 januari = 150 vaardagen) overhebben voor deze stage. Betekend dat het niet zolang meer zal gaan duren voordat we weer thuis zijn en weer de schoolbanken in mogen.. op zich vind ik het wel weer fijn om binnenkort thuis te zijn, ondanks dat de tijd echt voorbij is geschoten de laatste maanden.

Het huidige reisplan is:
10/12 Aankomst Suape
12/12-16/12 Praia mole
19/12 -21/12 Rio Grande do Sul
22/12 -23/12 Nueva Palmira

Als alles volgens plan zal verlopen zullen we waarschijnlijk nog ergens in Zuid Amerika bulklading halen en terugvaren naar Europa. Maar.. er is ook een kans dat we bij de havens op anker moeten liggen, waardoor er misschien vanaf Nueva Palmira terug gevlogen zal worden.

Laatste tijd weinig foto’s gemaakt, alleen tijdens het verblijf in Hamburg. Op de vrije zondag zijn we met 16 bemanningsleden de stad in gegaan om “Miniwunderland” te bezoeken. Heel leuk om te zien allemaal, zag er ook erg realistisch uit. Daarna rondje over de kermis gedaan en Curryworst met een Beck’s biertje.. lekker de toerist dus weer uitgehangen :)
Daarnaast zal ik een paar foto’s toevoegen van de lading aan boord. De ruimen zitten vrij vol, heel veel staal is er geladen, een aantal hijskranen, windmolenonderdelen (bladen, turbines), containers en een hele leuk zeiljacht (een Jongert). Lekker diverse lading, zo kom je vanalles toch weer tegen.

Dat was hem dan wel weer voor nu.
Groetjes en tot gauw.

• 07 December 2012 - 00:21

Jan:

Wat een leven wat een leven... Beetje werken filmpje kijken, verjaardag vieren, bbq-en kok uit hangen lekker sleutelen in de machine kamer, beetje rondkijken op de brug. lekker temperatuurtje. ( op dit moment is er bij ons een sneeuwfront aan het naderen en worden er forse hoeveelheden verwacht, men spreekt van 10-15cm, dus dat wordt gezellig glibberen op de laatste werkdag van de week.)
    Hoop dat jullie met zijn allen op de brug wel alert blijven, want zoals jullie vast gehoord hebben is er een zeer noodlottige aanvaring geweest met dramatische afloop in de Noordzee voor kust Belgie/Nederland.

Gezellig dat jullie je hut al in kerststemming hebben gebracht, veel plezier nog even de laatste weken en voor zaterdag alvast een lekkere bbq bereiden voor zijn allen. veel plezier daarmee en leuk dat jullie ook op deze wijze allround worden !

Leuk weer even zo wat gehoord te hebben hoe het leven aan boord enzo er aan toe gaat.
    groetjes uit koud Nederland tot -7C zijn de verwachtingen! voor een paar nachten.

Tot Gauw!

• 07 December 2012 - 10:15

Oma Timmy:

Ha die Floris,
    Ik had nét woensdag gevraagd: weten jullie al weer eens wat? Dus ik was al wat op de hoogte...fijn nu het laatste nieuws rechtstreeks bij me binnenkomt! Met zo'n boot van Jongerd zou ik wel een poosje in de Caribische zee en dan Panamakanaal en afzakken langs de oostkust.........willen dóórbrengen! Maar ja, dát zit er voor ons niet in.
    Hartstikke blij weer wat van je te horen! Goeie vaart!
    oma.

• 07 December 2012 - 12:11

Marion:

Hoi Floris,

Heerlijk om een update van je te krijgen. Dat miniwunderland in Hamburg is zeker mooi om te zien!
    Dat superjacht VIVID lijkt heel wat, totdat ze bij jullie op het dek staat.

Hoop voor je dat je terug mag varen naar Europa, dan heb je nog wat extra stagedagen erbij. Tenzij je liever wil vliegen...

En..die kombuis dienst..komt altijd van pas..we kijken naar de zomer uit en de bbq's!

Goed weekend, en misschien toch nog een excursie mogelijk aan wal?

Groetjes!

• 08 December 2012 - 15:47

Oma Koomen:

hallo floris,lekker weer wat van je te horen,het gaat nog steeds naar wens,hetis hierbehoorlijk koud . dus je komt al vrij snel terug naar nederland.daar zijn we welblijmee.ik weet ook niet veel nieuws ,het allerbesteman,groetjes van oma en gert