Weekje aan boord. - Reisverslag uit Gibraltar, Gibraltar van Floris Koomen - WaarBenJij.nu Weekje aan boord. - Reisverslag uit Gibraltar, Gibraltar van Floris Koomen - WaarBenJij.nu

Weekje aan boord.

Door: Floris

Blijf op de hoogte en volg Floris

07 Maart 2014 | Gibraltar, Gibraltar

Hallo allemaal,

Inmiddels zit ik al een ruime week aan boord en ben ik al aardig aan het werkritme gewend geraakt hierzo. De eerste paar uur aan boord eventjes een rondje gedaan hoe het er hier uitzag, bijna alles aan het vergelijken met het vorige schip waar ik op heb gevaren (Diamantgracht). Conclusie: vrij weinig verschillen. Dit schip is iets breder, hierdoor is vooral aan dek iets meer ruimte om langs het ruim te lopen. Daarnaast is er voorop het schip een “second command station” geplaatst, welk gebruikt word door de stuurmannen indien er een hoge lading aan dek staat die het zicht belemmerd.
Qua bemanning is er ook een aardig verschil; waar op de diamantgracht veel Russische officieren waren zijn het hier voornamelijk Nederlanders (alleen de 2e stuurman en machinist is Filipijns). Verder zijn alle matrozen wel Filipijns, net als op de diamant. Erg leuke bemanning zit hier; overdags hard werken en ’s avonds met velen spelletjes spelen en/of film kijken. Tussen de middag een standaard potje bakvoetbal, dat geeft toch een heel andere sfeer dan wanneer iedereen maar in ze 1tje in ze hutje op een ze laptop gaat zitten facebooken ofzo.

Afgelopen week (en komende week) zit ik in de machinekamer. Al veel bijgeleerd en veel gedaan. Ik loop momenteel voornamelijk mee met de derde machinist. Met hem voornamelijk het veiligheidsgebeuren aan boord aan het bekijken en veel filters, en pakkingen verschoond/gemaakt. Hij heeft me al aardig goed geleerd wat de taken zijn tijdens zijn wacht, wat van pas zal gaan komen indien ik (mogelijk) over +- een half jaartje daar alleen sta als derde machinist. Naast de standaardklusjes die tijdens de wacht worden uitgevoerd heb ik samen met de andere stagiair (Hans) afgelopen week de ballastpomp (centrifugaalpomp) deels uit elkaar gehaald omdat hij nogal lekte. Na een dagje aan de rommel geweest met dat ding lekte het niet meer dus dat ging wel goed 

Laatste dagen kregen Hans en ik ook de taak om een wasbak aan te sluiten. Jammer genoeg voor ons zijn de standaardaansluitingen overboord gegaan door vorige machinisten waardoor er enige improvisatie vereist is.. Maar uiteindelijk komen we er wel, zijn nu al een aardig eindje op weg in ieder geval.

Reisschema is voor de stagiaires deels bekend. Morgenochtend komen we aan in Aveiro, daar zullen we een kraan van 700ton gaan laden om die vervolgens naar Sete te vervoeren. Dat reisje met dezelfde lading zal 2maal uitgevoerd worden, na de tweede keer Sete zullen we varen naar Italië (marine di…....) waar de stagiaires van boord af zullen gaan. We moeten van boord af omdat de happy dragon door het Suez kanaal gaat. Biglift/Spliethoff maakt gebruik van de Nederlandse mariniers die aan boord komen om het schip te verdedigen tegen een mogelijke aanval van (somalische) piraten. Doordat het beveiligingsteam zo groot is, is er niet genoeg plek voor iedereen: dus zullen de stagiaires van boord gaan. Of we direct met z’n drieën naar een anders schip vliegen of eerst naar huis gaan is nog onbekend, maar dat merken we vanzelf wel binnen een paar weken.

Als er verder nog vragen zijn, laat gerust iets achter bij reacties.

Groetjes,

Floris

• 07 Maart 2014 - 23:02

Jan:

Hey Floris, leuk weer even wat van je/jullie dagelijkse werk activiteiten te lezen. Met het reisschema zijn jullie nog wel even zoet denk ik zo maar, jammer dat ook jullie straks van boord moeten, zal ook voor je taken een een verstoring opleveren . (Biem, caspar en Jesse gaan maandag over naar de stadiongracht in Finland ,rauma.) ijsvaren wellicht!?
    Hoop dat jullie stagiairs wel ook bij elkaar kunnen blijven .
    Tof te horen dat jullie het nuttige en het aangename weer goed weten te combineren;-)
    Via skype al begrepen dat jullie morgen,za, even de wal op mogen in Portugal , het Venetië van het noorden zoals je zelf eerder al schreef.
    Nou spannend hoor als jullie maandag dat kraantje van 700 ton mogen hijsen.
    (Vertil je niet he, denk om je rug..;-) )
    Nou dat was het voor nu even, groeten uit een droog en morgen zonnig OK !

• 08 Maart 2014 - 15:35

Oma Timmy:

Na ons skypeverhaal nu dit! Je doet wél je best ons op de hoogte te houden! Fijn hoor!
    Hier eigenlijk niets nieuws te melden....Goeie vaart en een gezellig uitstapje aan de wal!
    groetjes oma

• 11 Maart 2014 - 10:38

Marion:

Hoi Floris,

Verhelderend stukje, leuk! Fijn dat je van de 3e machinist zoveel mag doen, daar leer je het meeste van.

Hierbij een vraag, die “second command station" voorop het schip, hoe ziet dat eruit? Kan je er eens een foto van laten zien? Nu jullie die kraan aan boord hebben, zal die vast gebruikt moeten worden?
    Spannend hoor zo'n ding aan boord te takelen!

Groetjes en goede vaart naar Italië!