Zware lading - Reisverslag uit Aveiro, Portugal van Floris Koomen - WaarBenJij.nu Zware lading - Reisverslag uit Aveiro, Portugal van Floris Koomen - WaarBenJij.nu

Zware lading

Door: Floris

Blijf op de hoogte en volg Floris

13 Maart 2014 | Portugal, Aveiro

Vraag van Marion: dat “second command station" voorop het schip, hoe ziet dat eruit? Kan je er eens een foto van laten zien? Nu jullie die kraan aan boord hebben, zal die vast gebruikt moeten worden?
De paar keer dat ik daar in de buurt ben geweest was dat “hokje” op slot, geen foto’s dus nog beschikbaar, momenteel word er ook nog geen gebruik van gemaakt met de huidige lading, het zicht vanaf de brug is nog goed genoeg. Wat wel is gedaan is de (3cm)radar van het second command station weer te geven op de brug. 2 radarbeelden zijn er op de brug beschikbaar, momenteel dus 1 die het beeld van de (10cm) radar achter op het schip weergeeft, het andere beeld de radar van voor op het schip.

Het laden van de kraan was nogal een klus. 2 dagen aan voorbereiding aan dek waren er nodig om de kraan (incl. gewicht hijsgerei 740ton) binnen te kunnen hijsen. Afgelopen maandag begon de hijs rond 10u. Iedereen behalve de kapitein, 2 kraandrijvers (2e en 3e stuurman) en de chief engineer moest van boord af, omdat de stabiliteit van het schip tijdens de hijs kritiek zou zijn. Iedereen heeft dus rustig een dagje vanaf de wal bekeken hoe deze lading aan boor zou gaan komen. In totaal duurde het hele gebeuren ongeveer 6 uur.

Momenteel varen we langs Gibraltar met een rustig zeetje en een lekker zonnetje. Als het goed is blijft het weer ook wel zo. Indien er slechter weer zou komen zal er eerst een koers aangehouden worden zodat er niet al te grote slagzij ontwikkeld zal worden, als het écht te gek word dan zal er een “noodhaven” aangedaan worden.

Zaterdagavond zullen we arriveren in Sète, zondag zullen de voorbereidingen getroffen worden. Maandag (vanaf dan zit ik brug/dek dienst) zal de kraan gelost worden, ik denk dat we dan dinsdagochtend weer vertrekken terug richting Aveiro om de tweede kraan te laden.

• 13 Maart 2014 - 23:01

Marion:

Hallo Floris,

Zo, aan die prachtige blauwe lucht te zien was het zeker geen straf om de wal op te moeten tijdens het laden.
    Zal wel vreemd zijn om met de luiken open te varen omdat de kraan op de bodem staat. En dan dit weekend in
    Sète, het stadje verkennen? ijsje halen met die heerlijke temperaturen? Geniet er maar lekker van!

Groetjes, Marion

• 14 Maart 2014 - 19:17

Oma Timmy:

Hoi Floris,
    Ik heb alles weer met belangstelling gelezen....heb het ook doorgestuurd naar Chili en de vraag van oom Wim is of de 2 radars als camera's dienen voor navigeren? Hij vindt het natuurlijk, als oud zeevarende, leuk om e.e.a. te lezen. (hij kwam dik 60 jaar geleden al aan de wal) Maar stukgoed vervoeren was in die tijd normaal.....
    Groetjes uit Hoorn.
    oma

• 15 Maart 2014 - 08:28

Jan:

Goedemorgen Floris,
    Net als bij ons begint de dag met zonneschijn, (za 15mrt14) zag dat jullie al aarrrrdig opschieten en op dit moment bij Tarragona in de buurt van Barcalona varen. Windje in de rug dus wie makt je wat als je weet dat het bij jullie ca 20C wordt..;-).

Voor de mensen die niet helemaal thuis zijn in de technische termen.... ik heb even wat opgezocht hoe de radarbeelden gecombineerd worden.:

Radars met verschillende frequenties
    Er is een X – band radar met een frequentie van 10 GHz en een golflengte van 3cm en een S – band radar met een frequentie van 3 GHz en een golflengte van 10cm. Hoewel de 3cm – radar meer details kan weergeven, verschijnen regen, sneeuw en ijs er als grote vlekken op het scherm. De S – band is in staat door neerslag te kijken. Het is voor de navigatie belangrijk om steeds de beelden van de twee radars met elkaar te vergelijken. Op die manier kunnen we correct inschatten of er gevaar voor aanvaring bestaat.
    Bron: internet. de radar

Van het weekend zijn Dennis en Roos over gister avond met ze aan de visschotel gezeten en filmpje gekeken na bijkletsen.

Nou dit was hem voor nu effe.. hoop dat je vanavond of morgen ook in Sete nog even het plaatsje in kan. Verder veel lol met elkaar! groetjes en toch schrijfs/skype/ziens.

• 16 Maart 2014 - 14:40

Floris:

@ Marion: Nee was zeker geen verkeerd dagje om op de wal te staan, mooi kleurtje opgedaan! :) Sète lijkt wel een mooie omgeving te hebben, maar het stadje ziet er nou niet zo heel erg aantrekkelijk uit vind ik.. dus ik blijf vandaag (op me vrije dagje) lekker aan boord, even aan de verslagen werken.. schijnt ook te moeten gebeuren..;)

@ Oom Wim (Oma Timmy): De radars worden officieel gebruikt enkel als hulpmiddel om gevaar van aanvaringen beter in te kunnen schatten. De primaire navigatie word op het zicht verricht.

@ Jan: Dank voor de technische aanvulling van mijn stukje..;) Windje in de rug was niet bepaald het geval gister, gisteren middag kwam er een 8BFT schuin op de kop te staan.. waardoor we toch nog wel een paar uurtjes vertraging hebben opgelopen.. hierdoor kwamen we laat in de avond aan op onze huidige ligplaatst.

• 18 Maart 2014 - 17:05

Floris:

Jaa... was een lang dagje gisteren om ervoor te zorgen dat er in de avond vertrokken kon worden. vanaf 8uur aan dek, alle sjorringen van de kraan afhalen, 9u30 start kraan lossen, om +-14u stond hij op de wal. Daarna direct begonnen met opruimen en schip gereedmaken voor vertrek. bij vertrek stond ik niet op de brug maar op het voorschip, om mee te helpen met het afmeren. Vandaag eerste brugwacht gedaan, na een jaartje alleen maar technische vakken gedaan te hebben is het weer even het geheugen opfrissen maar dat komt wel weer goed.

Aankomst 20/03/2014 21:00 in Aveiro staat er op de planning, 21/03 voorbereiden, 22/03 laden kraan, 23/03 gereedmaken voor vertrek en dan afwachten wanneer we kunnen vertrekken. Er word verwacht dat we een dag of 2 in Averio blijven liggen om de hoge deining voorbij te laten gaan.

• 06 Mei 2014 - 15:56

Marion:

Hoi Foris,
    Hoe is het daar? Zag op de link dat je stilligt voor de nw-kust van australie. Liggen jullie te wachten of zijn jullie aan het lossen bij een piepklein eilandje?
    Hoe is het met feestdagen aan boord, hemelvaart, pinkster, wordt daar wat aan gedaan?
    En 4 mei, dan nog herdenking met 2 minuten stilte?
    Wanneer is de wisseling naar de brug? Nog nieuwe dingen geleerd/gedaan in de machinekamer?
    Kijk uit naar een nieuwe update van je blog.
    Groetjes en een dikke hug van mij! :-)
    Goede reis!