Weer wat van me laten horen - Reisverslag uit Onslow, Australië van Floris Koomen - WaarBenJij.nu Weer wat van me laten horen - Reisverslag uit Onslow, Australië van Floris Koomen - WaarBenJij.nu

Weer wat van me laten horen

Door: Floris

Blijf op de hoogte en volg Floris

17 Mei 2014 | Australië, Onslow

Hallo allen,

alweer een tijdje geleden dat blogje van me.. ik zal even een korte samenvatting geven wat er laatste 3 weekjes weer allemaal is langsgekomen.

27april in de ochtend het vliegtuig ingestapt van Signapore Airlines, om naar Signapore te vliegen. vlucht van +-12 uur. keek er een beetje tegenop zo'n lange vlucht maar het viel allemaal héél erg mee. relatief veel ruimte, iedere pasagier zijn eigen tv scherm waar een hele collectie met films, muziek, series en spelletjes op zaten. filmpje of 5 gekeken, aangezien ik toch niet kon slapen in het vliegtuig. en dan ben je ineens in Signapore om 6u de volgende ochtend.. direct de taxi naar een taxibootje gepakt om vervolgens 2uur op de taxiboot te wachten. dan begin van de middag 28 april aan boord. even een uurtje geholpen aan dek en dan bedje in gedoken. dag of 2 nodig gehad om in het nieuwe ritme te raken maar vond het allemaal erg meevallen.

In signapore kregen we te horen dat de reis die ze zouden maken (australië, zuid-korea, china, brazilië, las palmas, antwerpen, murmansk, novy port, murmansk) zou vervallen. de enige haven die overbleef was die van Australië (asburton). van signapore naar Asburton was een weekje varen. eenmaal aangekomen zou het weer te slecht zijn volgens de havenautoriteten om aan te kunnen meren, ondanks dat er 2BFT stond en prima zicht was.. de echte reden was dat de haven nog niet klaar was, alleen dat werd niet zo officieel gezegd aangezien de havenautoriteiten dan Biglift een vergoeding zou moeten betalen door de geleden schade.

Aantal dagen op anker dus gelegen. overdags gewoon werken in de machinekamer. Voornamelijk veel filters schoonmaken doordat er veel zeewier was, daarnaast wat onderhoudsklusjes en checks aan de kranen bijv. in de avond was het met z'n allen naar het achterdek om een hengeltje/lijntje uit te gooien. was veel vis o.a. haai, dolfijn, kogelvis, frikandelvis (geen idee wat de echte naam daarvan was), octopus en nog een aantal andere soorten vis. zo'nbeetje elke avond maakten de filipijnen dan verse vissoep en ook een avondje direct de verse vis op de bbq gelegd.. kortom: gezelligheid!. Foto's ontbreken maar misschien bij een volgende blog dat ik de foto's die een ander heeft gemaakt erbij zal plaatsen.

Vorige week konden we dan eindelijk de haven van Asburton in (daarvan zijn de onderstaande foto's). het complete terrein is van oliegigant Chevron. Chevron heeft daar een enorm gasveld gevonden en is bezig met alles op te bouwen daar om de olie op te kunnen pompen en richting land te transporteren. voor meer info kijk op google "project Wheatstone Chevron", daar is genoeg informatie over dit project te vinden.
Tijdens het verblijf in Asburton was alleen bekend dat de Happy dragon medio juni in Las Palmas (canarische eilanden) zou komen en daarna in de 2e week van july naar Antwerpen zou gaan om vervolgens voor oliegigant Gazprom lading te vervoeren richting Murmansk (Rusland). aangezien het een lange reis is werd het volledige brandstof-en smeeroliesysteem van de hoofdmotor gecontroleerd. dat hield voornamelijk in: filters schoonmaken. daarbij ook nog wat verstuivers getest.

Toen de lading gelost was wist nog niemand waar we nou naartoe zouden gaan varen, aangezien er 18 dagen "open" waren tussen Las Palmas en Antwerpen zou er nog voor opvulling worden gezocht. Op moment van vertrek was het nog niet bekend dus zijn we terug naar de ankerplaats van Asburton gevaren om daar maar af te wachten wat het zou gaan worden. Er zou lading zijn in china, papua nieuw ginea, afrika etc. maar er werd niks bevestigd. dus hier gingen de hengels maar weer uit, en inmiddels ook een basketbal/voetbalveld van het lege ruim gecreërd. gisterenavond (vrijdagavond) laat werd bekend dat het toch waarschijnlijk China zou gaan worden eerst, maar de bevestiging zou vandaag gaan komen. vandaag tijdens een basketbalpotje "rice vs potatoes" kwam dan eindelijk het "verlossende bericht": in balast naar Las Palmas. Geen china, geen andere havens gevonden.. direct naar de machinekamer om de motor te starten en de rest werd gedaan door het brugpersonneel.

Sinds signapore(3 weken geleden) is er niet nieuw proviand ingeslagen, omdat dat niet mogelijk was in Australië. Nu met een reisje voor de boeg van +-30 dagen zal het eten er een stuk minder op gaan worden waarschijnlijk, maar we zullen het vast wel overleven=) mogelijk dat er tijdens de reis toch nog iets door kantoor gevonden word, dat er in afrika nog wat geladen kan worden, maar is ook weer afwachten.

verder nog 3 vragen laatst op de vorige blog die ik nog niet beantwoord had:
- Hoe is het met feestdagen aan boord, hemelvaart, pinkster, wordt daar wat aan gedaan?
Niks

- En 4 mei, dan nog herdenking met 2 minuten stilte?
rond 8u NL tijd was het hierzo 02:00 dusja stil was het wel.. verder niet bij stil gestaan. is hier ook geen enkel tv-kanaal, waardoor je eraan herdacht word dat het een speciale dag is oid..

- Wanneer is de wisseling naar de brug? Nog nieuwe dingen geleerd/gedaan in de machinekamer?
3 warme weekjes machinekamer heb ik er weer opzitten. a.s. maandag voor 3 weken naar de brug. in de machinekamer absoluut weer veel geleerd. indien ik als machinist ga varen zal ik komende jaren absoluut nog niet uitgeleerd zijn daar beneden.. de 3 weken brug die gaan komen zal qua wachtlopen waarschijnlijk niet erg interessant gaan worden. weinig scheepvaart, land, ondieptes. alle tijd om tijdens de wacht kaartcorrecties te doen of zonnetje/sterren/planeten te gaan schieten voor me takenboekje.. overdags loop ik mee met de 3e officier aan dek, die doet alle veiligheidschecks en onderhoud aan dek.

en dan nu eens kijken hoe goed de filipijnen kunnen zingen (karaokeset).

Groetjes,

Floris

• 17 Mei 2014 - 23:29

Oma:

Hoi Floris,
    Wat fijn weer wat van je te horen. Je heb dus geen kangoeroes LIFE gezien.....Buiten al die filters schoonmaken heb je dus veel daar beneden geleerd. Ben je nu een ALLE viseter geworden? Al die dagen uitsluitend op zee wordt wél eentonig, en dan nog met een leeg ruim.... ik hoop, dat er voor de Canarische eilanden echt een tussenstop voor je inzit.
    Wolfje is gisteren bij de dierenarts ingeslapen....
    Je bent 18394 bekeken! Jij hebt een hoop fans!!!!! hoe doe je dat?
    Blijf ons op de hoogte houden aub en voor nu groetjes,
    oma

• 18 Mei 2014 - 14:30

Buurtjes:

Hee Floris, leuk verslag weer. Benieuwd naar het vervolg en of het ruim weer vol komt?
    Goede reis. De buurtjes van nr 5.

• 19 Mei 2014 - 11:23

Marion:

De mailinglijst doet het nog perfect, weer netjes mail binnen van de plaatsing van je nieuwe blog.
    Gisteren een lekker dagje gehad. Lekker begonnen aan de aardbeien op brood in het zonnetje in de tuin.
    Jan en Cuny kwamen op de fiets langs voor een kopje koffie. En in de middag wandelend naar de Rijp waar we lekker gesmikkeld hebben, maar eerst natuurlijk nog het terras Spijkerboor hebben bezocht. En daarna netjes door de barman/sommelier naar huis werden gereden, helemaal top toch?
    Ook hier is het zomers en deze week zelfs boven de 25 graden. Maar basketballen in een leeg ruim zal nog wel warmer zijn. Doet het ruim nog wel dienst..ha..ha.. ;-)
    Dat Asburton ziet er wel erg kaal en ongezellig uit, geen gezellig dorpje of zelfs skippy's. Jammer hoor dat jullie aan boord moesten blijven.
    Heb jij zelf ook gevist, en wat heb je dan gevangen? Ook haai? En is er nog het een en ander de vriezer ingegaan voor onderweg? Anders wordt het echt straks op een houtje bijten.
    En dan straks als een volleerd zanger terug na al die karaoke avondjes? Welke liedjes kunnen we bij je aanvragen?
    Leuk verslag en ik hoop voor je dat er nog veel reacties, vragen en verhalen komen op je blog, vooral als je zo'n lange reis voor de boeg hebt. Hoewel als jij antwoord krijgen we geen melding, dat is wel jammer. We houden de site in de gaten.
    We zien je in Antwerpen! Groetjes en een dikke HUG!

• 19 Mei 2014 - 11:59

Sandra Botman:

Hey Floris, wat zit jij ver... Leuk dat je moeder de site via FB deelt, kon ik ook even meelezen!
    Toch grappig dat kleine buurjongetje van vroeger... Nu zulke stoere verhalen.
    Maar wat een onzekerheid aldoor, niet echt iets voor Nederlanders....
    Misschien is het voor jou al gewend, tja je kan toch geen kant op.
    Hier is het nu prachtig weer! En wij genieten nu extra met een kleine meid erbij, ze is nu net 2 weken. Veel plezier verder op je reis! Groetjes Sandra